Praha chce, aby lidé měli auta dohromady
09.02.2007 12:41
Zavedení služby takzvaného sdílení automobilů by bylo v zájmu Prahy, soudí městský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (Strana zelených). Služba spočívá v tom, že vozidla vlastní společnost, jsou na řadě míst ve městě a jsou klientům stále k dispozici. Podle Štěpánka se tím snižuje počet automobilů na obyvatele, klesá nápor na parkovací místa a dopravní zátěž.
Služba má výhody i pro lidi. Odpadají jim starosti spojené s vlastnictvím vozu a někteří také ušetří. "Výzkumy ukazují, že sdílený automobil se finančně vyplatí řidičům, kteří neujedou více než 10 až 15 tisíc kilometrů ročně," uvedl Štěpánek. Úspora spočívá v podstatě v tom, že provoz jednoho vozidla hradí více lidí.
Služba je rozšířena například v Německu, kde funguje zhruba ve 250 městech a využívá ji zhruba 90 tisíc klientů. Ve Švýcarsku má systém sdílení vozidel kolem 70 tisíc zákazníků. V pátek se na toto téma konal seminář na pražském magistrátu.
"V Praze je to ve stadiu předběžného zjišťování," podotkl Štěpánek, který očekává, že na téma sdílení aut se nyní bude diskutovat. Služba by podle něho mohla v české metropoli začít fungovat příští rok, dvě firmy o její zavedení už projevily zájem. Město by podle radního mohlo nabídnout pozemky, automobily by mohly být zvýhodněné při parkování a po zavedení mýtného za vjezd do centra by pro ně mohly být nižší sazby.
Klienti služby platí vesměs paušální měsíční poplatek a sazbu za užívání automobilu podle počtu hodin a ujetých kilometrů. Podle Michaely Valentové z Ústavu pro ekopolitiku je v tom rozdíl vůči půjčovnám aut, kde se platí denní sazba a musí se na každé půjčení uzavřít smlouva.
"Mnoho firem si uvědomilo, jaké má výhody nestarat se o vlastní vozový park a najímat si vozidlo jednoduchým způsobem v okamžiku, když je potřeba. Sdílení aut také v řadě měst funguje jako doplněk k systému veřejné dopravy, a proto jej již některé dopravní podniky nabízejí jako službu k předplatnému jízdnému," poznamenala Valentová.
Služba je vhodná pro území s hustou zástavbou a vyšším počtem obyvatel. Lidé si musí vozidlo předem objednat a dojít si pro ně na parkoviště.
Foto: Jan Zatorsky
Diskuse
Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.